11 Eylül 2010 Cumartesi

48 - Aristo ve Ekoloji

Aristo'da tipik olan, başlangıç noktasının çoğunlukla Demokritos gibi inor­ganik doğa değil de, yaşayan doğa olmasıdır. Burada iki tür açıklama modelinin seçiminden bahsedebiliriz: Biri, kavramlarını biyoloji alanından, diğeri de inor­ganik şeylerin çalışma alanından alan model. Demokritos her şeyi mekanik, inorganik kavramlar ve kanu...nlarla açıklamaya çalışır. Şunu söyleyebili­riz ki, Aristo her şeyi biyolojik, organik kategorilerle açıklamaya çalışır organik model. Aristo, her şeyin taşlar ve hava dahil olmak üzere "doğal konumlarına" sahip olduklarını ve her şeyin doğal amacını yerine getirmeye meyilli olduğunu iddia eder.

Demokritos'un başlangıç noktasını olay kavramından almasına karşılık Aristo'nun hareket kavramını almış olduğunu da söyleyebiliriz. Bir olay gözlem yoluyla araştırdığımız doğadaki oluştur ve araştırmanın amacı çoğun­lukla nedensellik kanunlarının kurulmasıdır. Bir eylem kişinin eylemi bir mak­sada binaen yapmasını öngören toplumsal bir olgudur- yani, bir insan yaptığı eylemin bilincindedir. Aristo'nun nedenler teorisi özellikle hedef merkezli eyle­me yöneliktir. Tam anlamıyla doğal olaylar Aristo'nun nedenler teorisiyle pek de uyuşmaz. Diğer taraftan, olayları başlangıç noktası alan Demokritos gibi fi­lozoflar toplumsal olguları, yani
eylem, niyet, özne ve özneler arası ile bağlantı­lı olan olguları değerlendirmede güçlük çekmiştir.^ Aristo'ya göre doğa felsefesi, bir yönüyle, tecrübe ettiğimiz şekliyle doğanın tarifidir. Aristo hava, su, ateş, toprak gibi temel unsurlar ve yukarı, aşağı vb. nosyonlar tasarlamakta­dır, yani doğanın deneyimi için genel kavramlar. Ya da belki de Aristo'ya gö­re genel felsefe fizikle değil de ekoloji ile tanımlanır diye söylemeliyiz: Ona göre her biri doğal işlevlere sahip ve zarar vermeksizin hiçbir yaratığın ihlal ede­meyeceği sınırlamaları olan çeşitli cinsler
ve yaşam formları mevcuttur. Üstün yaşam formlarının neslinin tükenmesine sebebiyet verecek ekolojik bir kriz, Demokritos'un mekanik dünya görüşünce eşyanın temel düzenini bozmayacak­tır: Sadece niceliksel özellikleri olan ve boşlukta mekanik olarak hareket eden parçacıklardan müteşekkil bir evren. Böyle bir dünya, ekolojik bir krizden ciddi biçimde etkilenmeyecektir. Demokritos'un evreni anlamak için kullandığı kategoriler ekolojik olarak nötrdür ve bu nedenle de, pratik bir bakış açısıyla de­ğerlendirildiğinde yetersizdir.
Genbilim

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder